Wednesday 8 August 2018

# beauty tips # skincare

BAGAIMANA SAYA MELAWAN ECZEMA?

Eczema ni satu keadaan di mana kuli kita jadi sensitif terhadap sesuatu. Kulit tu kemudia akan gatal, kemerahan, melepuh dan bersisik.
Kita dah merasa eczema ni sejak kecil lagi. Yang paling ingat kulit kepala dan belakang telinga akan gatal, merah, bersisik. Betis pun sama, bertompok-tompok merah.

(macam ni la lebih kurang kulit kita, tapi lebih bersisik)

Ingatkan bila dah ke besar eczema akan go off, reda sendiri. Tapi tak! Eczema kita ni makin menjadi-jadi. Dekat muka, belakang, dada, lengan, belakang tangan, bawah perut...eh, merata. Kita pun stress tau wakk.

Bila kita travel ke tempat sejuk berangin, memang makin menjadi eczema ni. mungkin eczema ni nak keluar tengok dunia jugak kot.

Eczema dekat muka paling tak tahan tu. Bertompok kot. Kita tilik apa punca eczema kita dok naik. From what i notice, its weather and chemical. Kita suspek sabun dan shampu yang kita guna menyumbang banyak pada eczema ni. Sebab tu dekat badan, muka, belakng telinga eczema susah nak hilang.

So, what I did...
Kita tukar sabun yang kita biasa pakai. Selalunya kita pakai lifebuoy, kadang2 pakai protex. Sekarang kita pakai cetaphil cleanser. Kaya kan? mahai nau kulit kita ni. Cetaphil tu selalunya orang dok buat cuci muka saja, tapi kita buat cuci badan wakk. Fikir panjang masa nak beli kat watson tu, tapi Alhamdulillah eczema kita improve a lot kat belakang, lengan, dada...elok sangat.

(tak ada buih, means chemical dia sikit)

Next, kita tukar pencuci muka. Dahi kita bertompok dengan eczema scar, hypopigmentation dan bersisik. Kulit muka sensitif, berjerawat dan berminyak. Kita decide to take care of all the problem with 1 solution. YOUTH.




Youth ni memang ada standard yang sangat tinggi. Dihasilkan selepas 8 tahun kajian klinikal, dan bahan aktif YOUTH cuma daripada tumbuh-tumbuhan sahaja. Power kan. YOUTH pun hypoallergenic maksudnya dia tak akan menyebabkan sensitivity atau radang pada kulit, malah dia akan stabilkan sel-sel kulit. Eczema kita memang improve a lot, jerawat dan kulit kusam pun dah sangat elok. Kajian menunjukkan 100% pengguna YOUTH akan dapat kesan yang positif dengan penggunaan selama 21 hari, diorang dapat kulit yang lebih muda tau. 2/3 dari pengguna YOUTH dapat kulit yang 10 tahun lebih muda. 

Tona kulit lebih sekata, jerawat berkurang, tompok parut eczema hilang dalam 2 bulan



Lastly, kita ambil vitamin C dan Omega Guard. Vitamin C bagus membina imuniti, dan dia akan rangkaikan protein dan kolagen pada kulit supaya lapisan kulit kita lebih kuat. omega guard pula mengandungi minyak ikan yang berkualiti untuk melembabkan kulit dan mengelakkan radang. 

Kita memang prefer sustained released vit C shaklee ni berbanding jenama lain, sebab sumbernya dari jagung, tak buat gastrik. Tabah pula sistem sustained released membolehkan penyerapan maksimum. Jenama lain tak ada yang macam ni. 

Fish oil omega guard shaklee pulak memang world finest. kandungan DHA dan EPA nya paling tinggi di pasaran. Bukan semata-mata lemak sahaja. Sangat berkualiti.



This two supplements bukanlah ubat, nama pun supplemen kan. yang berdua ni akan memberi nutrisi kepada badan kita untuk berfungsi dengan lebih baik. Dengan kata lain, badan kita akan mampu melindungi diri sendiri dari potensi-potensi eczema yang akan muncul.

Begitulah ceritanya.

Kita memang struggle a lot with eczema. pedih, gatal. Kerja dalam aircond pulak. Sometimes eczema scar bleed, tido malam merenyam. It hurts. To those yang suffer similar problem, we are in the same boat.

U can get the supplements and YOUTH from me. boleh contact kita www.wasap.my ok
I hope it can help u too...

Love, 
Aishah

No comments:

Post a Comment